ההבדלים בין שעות כניסת השבת בערים השונות– איך זה יכול להיות?!

מערכת שורש  ה אדר, תשעח  2/20/2018

זמני כניסת שבת בערים השונות נקבעים גם בדרכים שבהם נהגו לקבוע זמנים אבות אבותינו, כאשר זמן יציאת השבת נקבע מיד לאחר שקיעת השמש כאשר ישנן מספר מעלות ספציפי מתחת לקו האופק
.......................

ההבדלים בין שעות כניסת השבת בערים השונות– איך זה יכול להיות?!
אחת התעלומות היותר מסתוריות בכל הנוגע לדת והלכה, היא קביעת זמני כניסה ויציאת שבת בערים השונות.
את העובדה המוגמרת הזאת ניתן לראות בכל לוחות השנה העבריים אשר בהם מפורטים זמני יציאת וכניסה השבת, כאשר בירושלים למשל, זמני הכניסה הינם אחרים ובתל אביב ובערים אחרות, זמני הכניסה הינם שונים.

את התעלומה הזאת ניתן למצוא גם בחג הפורים שבו חוגגים בירושלים את החג יום אחרי שחוגגים אותו בתל אביב, כאשר אנו אזרחי המדינה, פשוט נשמעים לחוקים ה'מוזרים' האלה תוך שאנו חוגגים את החג בימים שונים וגם מבדילים בין השבת למוצאי שבת לפי הזמנים שנקבעים בלוח השנה.

זמני כניסת שבת בערים השונות זה באמת עניין מיוחד ומרתק בעיקר למי שרוצה לבין את ההיגיון מאחורי כל דבר, ובעיקר למי שמעמיק בכל הנוגע לאמונה והלכה.

אבל מהו ההסבר ההגיוני היותר לכך? יצאנו לבדוק!
בכל הנוגע לנושא של זמני כניסת שבת בערים השונות: מסתבר שהכל מתחיל בימי בראשית כאשר בפרק בראשית א' נאמר "ויהיה ערב ויהי בוקר" מה שקובע את סדרם הנכון של הימים ואת סדר היום היהודי.
לפי ספר בראשית שעות הערב נקבעות עם צאת הכוכבים, כך שאחת האינדיקציות לידיעה כי השבת יוצאת היא שעות הערב כאשר בשמיים מופיעים 3 כוכבים, כאשר לפי ההלכה זמן זה נקרא גם 'בין השמשות'.

אבל כיצד קורה שישנם הבדלים בין יציאת השבת בערים השונות?
למרות שההגדרה של שעות הערב קשורה לכמות הכוכבים שבשמיים, עדיין לפי ההלכה ישנה תוספת זמן לצאת השבת, וגם לכניסת השבת בערים השונות, וזאת בשל הפסוק שאומר|: " שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם".
לפי פסוק זה מספר ויקרא, זמן כניסת השבת הינו זמן שבו על היהודים ללמוד תורה עד כמה שאפשר ולכן ישנה בימי הקיץ הארכה עד שעות האור המאוחרות ביום שישי ובצאת השבת יש למשוך את השעות כמה שיותר כדי ליהנות מהשבת.

חשוב לדעת: בחו"ל זמני כניסת השבת נקבעים בצורה שונה.
אז למה יש הבדלים בין הערים השונות בכניסת השבת ויציאת השבת?
כדי להבין את ההיגיון, חשוב לדעת שזמן כניסת השבת נקבע לפני שקיעת השמש (כמו שהזכרנו הזמן שבו ניתן עדיין להתפלל וללמוד). עם זאת ההלכה קובעת כי ישנם כמה מקומות קדושים כמו ירושלים וכמה מיקומים נוספים אשר בהם מקדימים את כניסת השבת ב 40 דקות לפני שהשמש שוקעת.
חישוב זמן יציאת השבת עובד לפי אותו העיקרון, כאשר הזמן נקבע בירושלים לפי 72 דקות לאחר שקיעת השמש בעוד בערים אחרות נקבע הזמן של יציאת השבת לפי 20 דקות לאחר שקיעת השמש.
ולמרות לוחות השנה, ישנם עדיין אנשים שבודקים האם יצאה שבת לפי כמות הכוכבים שבשמיים, כמו כאלה שמחמירים פחות ומוציאים את השבת כעשרים דקות לאחר שקיעת החמה.

דרכים נוספות לחישוב יציאת וכניסת השבת
זמני כניסת שבת בערים השונות נקבעים גם בדרכים שבהם נהגו לקבוע זמנים אבות אבותינו, כאשר זמן יציאת השבת נקבע מיד לאחר שקיעת השמש כאשר ישנן מספר מעלות ספציפי מתחת לקו האופק.
כיום עם הטכנולוגיה נוספו גם תוכנות שתפקידן לחשב את זמני כניסה ויציאת השבת, כך שבכל הנוגע לזמנים – אנו יכולים לדעת כל מה שצריך בדיוק רב ובכך לקבל את השבת בשמחה רבה!